Sunday, February 20

Sahabat yang Baek..

SALAM UKHUWAH FILLAH


wahhhh !!lame nye tak post pape kat sini..mcm membosan kan da belog neyh..haishhhh !!tak boleh jadi la...tp,bkn kehendak aku nak tinggal kan belog neyh lame2..aku cume busy dgn final exam je...heeeee..
ok lah..tak mau bt ayat minx belas panjang2..kite terus kepada topik hari ini..

Korang tahu tak ape ciri-ciri sahabat yang baik?
Tahu ?? tak tahu ??

Ok tak kesh la ape pon..aku juz nak sharing mering dgn korng smue pasal satu artikel yg bru aku bace td..tibe2 aku tringat kan pesan opah aku waktu kecik2 dulu..ala..waktu mule2 nak naek Darjah 1..ngeeee~~

Opah slalu pesan dekt aku dgn along aku….opah cakap..kalau nak cari kawan..cari yg betul2..biar cari kawan yg mmbimbing kite..bukan yg menghanyut kan kite..tapi tyme tuh aku mmg btl2 tak paham maksud opah aku..yelah !name nye baru masuk sekolah kan..heheh.

Tapi bile skrg aku da dewase..aku dah hidup berdikari tanpa pngawasan ibu bapa..baru lah aku paham maksud opah…knape aku ckp mcm neyh ??yelah..contoh nye la kan..kate kan skrg kte student college..of course la kite lebh byk hidup dgn kwn2 drpd kluarga kan..tapi itu aku la..korng aku tak tau mcm mn..teettttt !!

Ok !nak dijadi kan crite nye..bile kte byk dgn kawan2..yg dtg dari serata negeri..blainan kaum,pangkat dan darjat..dah tentu la kite tak kenal hati budi mereka..so,klau kite tak pandai pilih kawan tentu kite mudah terpengaruh..kan ??bukan la nak kate baek sgt..nakal tuh ade..tapi biar nakal siket jgn nakal byk..ngeeee~ blh ke cmtu ??tak kesah lahhh…tapi kdg2 pokok pangkal nye diri sendiri jugk…..

So,korang..
Kalau nak cari sahabat..cari lah sahabat seperti yg tertulis dibawah neyh ye..

Al kisahhh..

Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: ”Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti ;

  • jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
  • jika engkau rapatkan persahabatan dengannnya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
  • jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
  • jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
  • jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
  • jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
  • jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;
  • jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;


    haa..tgk pak cik neyh..walau pn da tua tp mash lg brusaha mmbantu rakan nye..bgs kan ??*google pnye

  • jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkanmu;
  • jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
  • jika kamu berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;
  • dia membantu menunaikan tanggugjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat;
  • dan yang terakhir sekali ialah dia mendorongmu dalam mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat.

skrg korng da paham kan ciri2 seorng sahabat ??so,jd kan ini sbg pngajaran dan petunjuk untk korng supaya lebh berhati2 untk mmilih kawan selepas neyh ok ! bukan ape..sememang nye lumrah berkawan..KAWAN SENANG senang nak cari,KAWAN SUSAH susah nak jumpa..am i rite ??

sekian <3

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...